Generatieve AI in de opleiding Sociaal Werk
Binnen onze hogeschool werd gekozen om generatieve AI verantwoord te gebruiken in plaats van het te verbieden. Wanneer studenten afstuderen, komen ze immers terecht in een wereld waarin deze tools ook gebruikt worden.
Het beleidskader van UCLL bestaat uit 3 delen: algemene uitgangspunten, uitgangspunten voor de student en uitgangspunten voor de docent. Je kan dit kader nalezen op Intranet via onderstaande link.
Het beleidskader van de hogeschool werd binnen de opleiding Sociaal werk geconcretiseerd. We willen inzetten op het verantwoord, kritisch, transparant, doordacht en begeleid gebruik van generatieve AI. Op deze manier willen we studenten voorbereiden op een samenleving waarin AI zijn intrede heeft genomen en de nood aan het correct, duurzaam en kritisch gebruik van dergelijke tools steeds groter wordt.
We kiezen daarom voor een kader waarin we het gebruik van (generatieve) AI richting geven via enkele rollen (zie verder). In het definiëren van de verschillende rollen kozen we bewust voor de benaming “Partner” om te kaderen dat AI niet op zich staat en functioneert, maar steeds met jou in een tandem werkt. We beperken ons tot 5 rollen voor zowel studenten als docenten om het behapbaar te houden. De rollen werden zodanig gedefinieerd dat deze ook na de opleiding kunnen fungeren als een kader om GenAI kritisch en doelgericht te gebruiken.
In de opleiding zetten we in op volgende doelstellingen:
- Studenten moeten een goed begrip ontwikkelen van wat GenAI is en hoe het kan worden ingezet.
- Studenten moeten kritisch kunnen nadenken over de mogelijkheden en beperkingen van GenAI.
- Studenten moeten leren hoe ze GenAI praktisch kunnen toepassen binnen de vijf rollen.
- Studenten moeten creatief aan de slag kunnen gaan met GenAI in sociaal werk contexten
De 5 partnerrollen van GenAI
De 5 partnerrollen van GenAI voor studenten en docenten
Door de rollen te integreren in verschillende vakken kunnen studenten leren om GenAI als een waardevolle partner te zien in hun professionele ontwikkeling en toekomstige beroepspraktijk. We kozen daarom ook voor rollen die in de verdere loopbaan van studenten nog steeds relevant kunnen zijn om het gebruik van GenAI richting te geven.