Stage 2 MW
Stage 2 is een essentiële schakel in de beroepsopleiding van de student, waarbij de integratie van theorie en praktijk essentieel is. Deze vorm van leren in de praktijk wordt gestuurd door de stagebegeleid(st)er en de praktijklector. De stagebegeleid(st)er begeleidt het leerproces van de stagiair op de stageplaats. De praktijklector is de supervisor en beoordelaar op school.
Supervisie is het proces dat studenten ondersteunt in het ontwikkelen van kritische reflecties op hun groei tot beroepspersoonlijkheid.
Stageopdrachten
Om de nodige competenties te verwerven van een startende maatschappelijk werker krijgt de stagiair/e taken en verantwoordelijkheden in het ruime vakgebied van het maatschappelijk werk.
De verwachtingen t.a.v. de stageplaats kunnen als volgt worden samengevat:
- Studenten moeten in belangrijke mate aan hulpverleningsactiviteiten kunnen participeren.
- Studenten zullen ook ingeschakeld worden in de dagelijkse werking van de stageplaats. De stage kan dus niet opgevuld worden met specifieke, eerder van de gewone werking te onderscheiden opdrachten zoals een onderzoek.
- Studenten krijgen de kans op eigen tempo een aantal activiteiten te ontwikkelen, zodat ook een diepgang gegarandeerd wordt. Stage mag geen routine worden. De inschakeling in de dienst of instelling mag dus niet zo strak worden dat geen tijd meer blijft voor reflectie en evaluatie.
- In principe wordt verwacht dat een maatschappelijk werk/st/er, bij voorkeur voltijds, de stagebegeleiding waarneemt. Zelfs wanneer stagebegeleiding de collectieve verantwoordelijkheid is van verschillende beroepskrachten, wordt een eindverantwoordelijke aangeduid. In de stagebegeleiding moet dus hoe dan ook tijd en energie gestoken worden. Stagiair/es kunnen geenszins beschouwd worden als hulpjes op de dienst. Integendeel, stagiair/es begeleiden, vraagt een investering van de dienst.
- Stageplaatsen werken mee aan de opleiding. Dit betekent:
- dat de stageleid/st/er bereid is samen met de praktijklector en student/e de stage te evalueren en bovendien deze evaluaties vooraf voor te bereiden;
- dat men bereid is mee te werken aan het tot stand komen van het eindwerk.
Stagebegeleiding
Om het leerproces van de stagiair/e zo optimaal mogelijk te laten verlopen, wordt het ‘leren door ervaring’ gecoacht door een begeleid/st/er op de stageplaats en een praktijklector van de hogeschool. Belangrijk is dat de betrokken partijen, student, praktijklector en de stagebegeleid/st/er-eindverantwoordelijke vooraf met elkaar duidelijke afspraken maken omtrent de leercondities.
Verwachtingen t.a.v. de stageplaats
De stageplaats moet binnen het werkterrein van het maatschappelijk werk in ruime zin kunnen gesitueerd worden. Studenten vinden stages in de verschillende sectoren van het maatschappelijk werk, zowel in overheidsdiensten, in verenigingen zonder winstoogmerk als in instellingen van openbaar nut.
De stagetoewijzing gebeurt in onderling overleg tussen stageleid/st/er, praktijklector en stagiair/e.